La setmana passada, del 17 al 25 d’octubre, vam tenir el plaer d’acollir una estada Erasmus+ sota el títol “Democracy Matters: youth work addressing authoritarian discourse”.
Aquest programa, de caràcter formatiu i amb el suport de la Unió Europea, tenia com a objectiu principal oferir als participants coneixements bàsics sobre democràcia i discurs autoritari, així com fomentar el pensament crític i l’intercanvi d’idees, experiències i realitats socials dels diferents països participants.
Un dels temes que va despertar més interès va ser el de la memòria democràtica, treballat a través d’un joc de detectius desenvolupat per AHEAD. Aquesta activitat, concebuda dins del marc de l’educació no formal, consistia a resoldre una sèrie de pistes que conduïen els grups participants a descobrir històries amagades del passat europeu. Les trames desvetllades eren relats reals vinculats a l’Holocaust i a l’ascens del feixisme a Europa. En total, es van formar quatre grups, cadascun dels quals va reconstruir una història diferent, però interconnectada amb les altres, configurant un mosaic de memòries que ajudava a entendre millor aquest període històric.

Mitjançant aquest mètode d’aprenentatge innovador, conegut com a edutainment (una combinació d’educació i entreteniment), els participants van poder aprendre sobre el passat feixista d’Europa i sobre històries reals de resistència i superació d’una manera dinàmica, participativa i emocionalment significativa.
Després del joc, es va obrir un espai de reflexió col·lectiva on els participants van compartir les seves impressions, van analitzar les lliçons apreses i van posar en comú les diferents perspectives sobre la memòria democràtica en els seus països d’origen. Aquest intercanvi va enriquir molt el debat i va permetre establir paral·lelismes entre contextos històrics i socials diversos.
Guardar un espai del programa per tractar el tema de l’Holocaust era imprescindible si volíem parlar de democràcia a Europa; aprendre del passat per no repetir-lo és essencial. Una de les coses que es van observar és que moltes de les històries que van sortir a la llum eren desconegudes per a la gran majoria, tot i tenir un impacte rellevant en la història europea i en qui som avui en dia. Una de les reflexions que es van fer va ser que, en l’educació bàsica, aquests temes sovint es tracten només de manera superficial, i que això té un impacte directe en el jovent, que sovint no és conscient de la gravetat d’aquest fet històric.
El joc de memòria democràtica és només un dels projectes educatius que AHEAD desenvolupa per promoure els drets humans a les escoles i en l’àmbit de la joventut. A partir d’aquest exemple i d’altres activitats realitzades durant la setmana, es va animar els participants a dissenyar propostes pròpies per fomentar la democràcia, el pensament crític i la participació activa en les seves comunitats locals.




